Functieprofiel Gastheer/-vrouw bezoekerscentrum

ALGEMEEN

De bezoekerscentra van Landschap Overijssel zijn een start- of eindpunt voor een dagje natuurbeleving. In het centrum kunnen bezoekers terecht voor informatie over het landschap in de streek, mogelijke fiets- en wandelroutes in het gebied, deelnemen aan de georganiseerde belevingsactiviteiten, evenementen en voor een bakje koffie. De gastheer of gastvrouw zorgt samen met de coördinator, de andere vrijwillige gastheren/- vrouwen, natuurgidsen en activiteitenbegeleiders voor een gastvrij ontvangst van en goede informatieverstrekking aan de bezoekers. Jaarlijks wordt een centrum door ongeveer 10.000 bezoekers bezocht.

De hoofdtaak van de gastheer/-vrouw van een bezoekerscentrum is het ontvangen van publiek. Hij/zij is het gezicht van het centrum en het aanspreekpunt voor bezoekers. De gastheer/-vrouw staat de bezoekers te woord en beantwoordt hun vragen. Daarnaast verricht de gastheer/-vrouw aanvullende ontvangsttaken in het centrum. De gastheer/-vrouw is goed op de hoogte van de activiteiten en belevingswaardigheden op gebied van het landschap en cultuurhistorie. De gastheer/-vrouw kan vertellen over streekspecifieke gewoonten en bijzonderheden. Ze kan ook toelichting geven op de natuurspeelmogelijkheden bij het centrum. De gastheer/-vrouw wordt aangestuurd door de coördinator van het centrum en een medewerker van Landschap Overijssel.

OMSCHRIJVING

Taken:

  • Ontvangen van bezoekers in het bezoekerscentrum
  • Informatie geven over landschap en cultuurhistorie in de streek
  • Voorlichting geven over de werkzaamheden van Landschap Overijssel
  • Werven van nieuwe donateurs
  • Ondersteunen bij (kinder)activiteiten en evenementen
  • Verkopen artikelen uit de winkel
  • Zorgen voor een opgeruimde en sfeervolle ontvangstruimte in het centrum tijdens openingstijden
  • Schenken van koffie en thee

Wat wij vragen aan competenties en beschikbaarheid:

  • Een klant- en servicegerichte instelling hebben
  • Goede communicatieve vaardigheden om contact te leggen en informatie te verstrekken
  • De werkzaamheden van Landschap Overijssel kennen
  • Er passend gekleed en uiterlijk goed verzorgd uitzien en fysiek in staat zijn de werkzaamheden te verrichten
  • Enige kennis heeft van de landschapsgebieden, cultuurhistorische elementen, cultureel erfgoed in de streek en de uitgezette fiets- en wandelroutes
  • Een praktische en oplossingsgerichte instelling hebben
  • Beschikbaar zijn voor aantal uur inzet per maand, zoals aangegeven in de vrijwilligers overeenkomst. Ook in weekenden en feestdagen en tijdens grote publieksactiviteiten van Landschap Overijssel
  • Bereid zijn scholing te volgen en aan bijeenkomsten deel te nemen die horen bij het uitoefenen van deze functie als vrijwillig medewerker

Wat wij bieden:

  • Een reiskostenvergoeding van € 0,28 per km; vergoeding van gemaakte onkosten
  • WA-verzekering en bemiddeling bij declaraties gemeentelijke vrijwilligersverzekering
  • Dienstkleding in bruikleen:
  • Bodywarmer
  • Trui
  • Bloes geruit
  • Kerstpakket
  • Aanbod voor gratis donateurspas en magazine van Landschap Overijssel
  • Jaarlijks uitje met alle vrijwilligers van het de bezoekerscentra
  • Aanbod interne scholing
  • Afscheidcadeau en aandacht voor lief en leed